Академія інноваційного розвитку освіти (АІРо)

Сторітеллінг як ефективний варіант неформального навчання

Сторітеллінг як ефективний варіант неформального навчання

Сторітеллінг як ефективний варіант неформального навчання

Сторітеллінг як ефективний варіант неформального навчання

3.7 (73.33%) 3 голос[ів]

Сторітеллінг (англ. Storytelling), або розповідання історій, був винайдений і успішно випробуваний на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International. Розробляючи свій метод, Девід Армстронг врахував відомий психологічний фактор: історії більш виразні, захоплюючі, цікаві і легше асоціюються з особистим досвідом, ніж правила або директиви. Вони краще запам’ятовуються, їм надають більше значення та їх вплив на поведінку людей сильніше.

Види сторітеллінга:

  1. Соціальний (некомерційний)

–        культурний

Культурний сторітеллінг оповідає про цінності, моральність і віруваннях.

Члени товариства хочуть передати майбутньому поколінню за допомогою історій перипетії їхніх релігійних вірувань, щоб вони зрозуміли через які труднощі, боротьбу або чудеса пройшла віра. Ми можемо читати історії про християнство, іудаїзм, індуїзмі, буддизмі.

Також за допомогою історій можна розповідати дітям про правила поведінки у суспільстві, чому так важливо дотримуватися правил техніки безпеки та інше.

–        соціальний

л2

Плітки відносяться до соціального сторітеллінгу. Люди діляться новинами про все і про всіх, починаючи з колег по роботі і закінчуючи знаменитостями. Ця форма сторітеллінга подобається людям, зрозуміла і зручна і об’єднує людей в групки за інтересами. Це заспокоює. Розпускаючи плітки про інших, ми забуваємо на час про свої проблеми. Іноді це може наштовхнути нас на думку про те, як поліпшити своє власне життя.

У школі сторітеллінг про відомих людей може надихнути учнів та стати прикладом для побудови свого життя.

–        міфи, легенди

Міфи – особливий вид історій, які розповідають про можливе правдивих подіях, але це важко підтвердити, оскільки ніхто не знає точно, звідки міф пішов спочатку. Міфи, казки відображають культуру і нагадують нам, чого слід уникати в житті, щоб бути щасливим. Два найпоширеніші міфу у студентів, наприклад, якщо викладач задає додаткові питання, він неодмінно завалює і всім відомі магічні дії ледарів, щоб отримати залік начебто п’ятака під п’ятою, криків «Халява прийди», маніпуляції з квитками і так далі.

–        незрозумілий

Всі обожнюють слухати історії про містичні істот, привидів, НЛО, жахливих людях. Деякі з таких історій жартівливо називають «пригсторіямі» (калька з англійського “jump story”), коли несподіваний кінець змушує вас підскочити від страху на стільці. Ці історії допомагають вам подолати власні страхи перед невідомим. А також, ви легко починаєте вірити в те, чого не існує в природі, в речі, які ми не розуміємо.

–        сімейний

Сімейні легенди зберігають історію ваших родичів. Ці історії передаються з покоління до покоління і допомагають родині пам’ятати про своїх предків і знати причину, наприклад, чому ваша родина переїхала або чому деякі члени сім’ї живуть окремо. Такі легенди можуть бути як хорошими, так і похмурими, але, тим не менш, завжди цікаво знати про те, ким були ваші далекі предки.

–        дружній

Такі історії об’єднують друзів, оскільки вони згадують про якийсь досвіді, пережите разом. Вони допомагають людям зберегти дружбу і не загубитися в своїх особистих проблемах. Дружні історії є центром тяжіння загальних симпатій і, зрештою, можуть подарувати вам сміх і радість.

–        особистий

Особисті історії говорять про ваш досвід і переживання. Це важливий вид сторітеллінга, оскільки подібні історії допомагають вам зрозуміти себе, визначити, ким ви є насправді, і почати розвиватися. Особисті історії можуть підказати вам, в якому напрямку рухатися, зрозуміти, як треба діяти через призму минулих помилок або відкриттів.

  1. Комерційний сторітеллінг, тобто історії, які використовуються для створення свого бренду, для просування марки, товару, ідеї, для залучення людей.

 

Основні функції сторітеллінга у навчально-виховному процесі

Пропагандистська.

Це інструмент переконання учнів та батьків, що дозволяє надихнути їх, надихнути на новий складний проект, ініціативу і т. п.

Об’єднуюча.

Історії служать інструментом розвитку колективної культури, спільної ідентичності спільноти.

Комунікативна.

Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.

Інструмент впливу.

Сторітеллінг розширює арсенал засобів мотивації учнів, учителів, батьків, зміцнює репутацію лідерів.

Утилітарна.

У ряді випадків це найпростіший спосіб донести до інших зміст завдання або проекту.

Отже, сторітеллінг – це спосіб передачі інформації через розповідання історій. Людство займалося цим весь час: казки, міфи, легенди … Чому ж зараз до сторітеллінгу така увага?

  1. Сьогодні спілкування все більше йде у віртуальному середовищі. Реальне спілкування стає предметом розкоші, таким собі мистецтвом, якому треба знову навчати дітей в дорослих і до якого необхідно повертатися.
  2. В епоху надлишку товарів і послуг більшою популярністю буде користуватися товар з історією. Є просто молочний шоколад, але приємніше їсти шоколад, до складу якого входить молоко корів, які паслися на залитими сонцем альпійських луках.

к3

Є просто додатні та від’ємні числа, але правила їх додавання краще запам’ятовуються, коли ці числа стають героями казки.

Перейти до панелі інструментів